Maak een businessplan

Ik weet het, een businessplan maken klinkt niet heel spannend! Maar dat is het echt wel want dit is het hart van je onderneming. Hier ga je jouw planning voor de komende maanden / jaren al in grote lijnen in vast leggen. Je gaat hierdoor nadenken over alle facetten van je bedrijf en onderzoekt of je plan wel haalbaar is.

Met een goed businessplan weet je dus wat je kunt verwachten en wat je nodig hebt qua financiën. Je hebt dit dus niet alleen nodig als je op zoek gaat naar een financiering maar ook als je zelf je bedrijf kunt financieren. Dit plan is jouw droom op papier uitgewerkt! En wat is er nu leuker dan aan je droom te werken….

Een goed Ondernemersplan bevat 3 onderdelen:

#1 – De ondernemer 
In dit deel van je ondernemersplan vertel je over jezelf. Wie ben je, wat is je ervaring en wat is je missie en visie? Wat zijn jouw sterke en zwakke punten en hoe kun je die verbeteren of ombuigen naar juist je sterke punten?

#2 – Je marketing plan
Beschrijf je idee, de markt waar je in wilt gaan opereren, jouw ideale klant, jouw concurrentie, de kansen en bedreigingen. Maak gebruik van een SWOT-analyse en gebruik de marketing mix.

#3 – Het financiële plan
Eén van de belangrijke onderdelen van het ondernemingsplan is het financieel plan. Het financiële plan is een cijfermatige vertaling van jouw idee. Je moet hier nadenken over de belangrijke financiële aspecten van het ondernemingsplan. Dit onderdeel bevat een overzicht in je directe en indirecte kosten maar ook een investeringsbegroting, de financieringsbegroting, de exploitatiebegroting en de liquiditeitsprognose. Stel je budget op en kijk hoeveel startkapitaal je nodig hebt op te kunnen beginnen.

Is een businessplan verplicht?
Nee, een ondernemingsplan is niet verplicht. Maar als je een financiering wil aanvragen voor je bedrijf wel noodzakelijk. De modewereld is een wereld van Glitter & Glamour, maar bij het runnen van een onderneming ontbreekt dit meestal. De mode-industrie is keihard en je collecties zijn binnen een paar maanden alweer uit de mode. Het is daarom echt super belangrijk om serieus over je commerciële én creatieve planning na te denken.
Je kunt later je plan updaten of gebruiken om te kijken of je de doelen die je in het begin had bepaald ook werkelijk hebt behaalt. Mocht je dan later op zoek gaan naar bijvoorbeeld een investeerder dan wordt er meestal om een bedrijfsplan gevraagd en dan heb je die dus meteen bij de hand.

Tips bij het maken van je ondernemingsplan:

  • Maak gebruik van een voorbeeld ondernemingsplan, je kunt ze op het internet vinden.
  • Houdt je aan deze 3 onderdelen maar natuurlijk kun je je ondernemersplan ook helemaal naar jouw eigen idee inrichten. Heb je een idee voor een creatief bedrijf dan kun je dit ook prima laten zien in je ondernemersplan.
  • Neem de tijd om dit plan op te stellen, laat het altijd even op je inwerken en pas waar nodig je plan aan.
  • Wees realistisch en eerlijk, vooral naar jezelf toe.
  • Vraag anderen om feedback maar houdt er rekening mee dat zij niet op de hoogte kunnen zijn van de markt waarin jij je bevind. Je hoeft ook zeker niet alle feedback even serieus te nemen, maar soms kan het je wel op een positieve manier aan het denken zetten over je plan.

Wil jij een eigen kledinglijn starten?
Maar heb jij helemaal geen kennis van of ervaring in de kledingindustrie?
Check dan onze cursus ‘Start je eigen Kledinglijn‘.