Ken je doelgroep
Het was nooit mijn lievelingswerk, je doelgroep bepalen, maar wel zo belangrijk voor je bedrijf. Toch maakte ik me er altijd gemakkelijk vanaf. Totdat ik voor een opleiding dit heel uitgebreid en vanuit een andere insteek moest doen, op zoek gaan naar jóuw ideale klant. Deze benadering werkt net even anders maar had mijn nieuwsgierigheid wel gewekt. Nadat je je ideale klant hebt gevonden, kun je in alles wat je voor de marketing van je bedrijf doet en bij het nemen van beslissingen, helemaal in de huid van jouw droomklant kruipen.
Jouw JIK, je ideale klant
Je hebt in je idee en je businessplan al aangegeven wat je wilt gaan doen en wat er in jouw doelgroep, concurrentie en markt gebeurt. Maar nu ga je dit heel concreet maken door te gaan kiezen voor jouw JIK, Je Ideale Klant.
Wie is jouw JIK
Wie is jóuw ideale klant? Wie zou jij als klanten willen hebben? Wat zijn hun eigenschappen? Wat zijn hun hobby’s, wat lezen ze? Welke dromen én welke angsten hebben zij? Werk dit helemaal uit tot in de puntjes, maak er een collage of moodboard van en gebruik dit voor al je complete marketing. Als je adverteert, hou dan JIK in gedachten maar ook als je teksten schrijft voor bijvoorbeeld je website of nieuwsbrief en bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Denk bij alles wat je doet aan jouw Suzan of Henk.
Dit kun je echt zover gaan uitsplitsen dat je echt gericht zult kunnen gaan werken. Je kunt jouw JIK ook aan de muur hangen of op je bureau plaatsen, dan wordt je je altijd bewust van de keuzes voor jouw bedrijf en op deze manier wordt je doelgroep bepalen steeds leuker want je gaat bij alles aan je JIK denken.
Jouw JIK helpt je jouw prijs te bepalen
Jouw ideale klant is ook heel belangrijk om de juiste prijs voor je product of dienst te bepalen. Wat wil én kan jouw ideale klant voor jouw product betalen? Past dit bij jouw plan? Zo niet, dan moet je de opdracht over je ideale klant toch nog een keer opnieuw doen want dan was dit toch niet je meest ideale klant.
Check de video hieronder:
Ik zou het leuk vinden om te horen wie jóuw ideale klant is, dus plaats je reactie hieronder!
Lees hier meer tips over het starten van een eigen kledinglijn!
Wil jij echt een eigen kledinglijn starten?
Maar heb jij helemaal geen kennis van of ervaring in de kledingindustrie?
En wil jij graag begeleid worden met iemand die kennis heeft én een netwerk?
Check dan onze online cursus ‘Start je eigen Kledinglijn‘.
Je hoeft het niet alleen te doen én je hoeft het wiel niet uit te vinden.
Mijn ideale klant dames met maatje meer van maat 44 t/m 60
Leeftijd 25 t/m 70
Hallo Sofyn, jij hebt er al over nagedacht. Weet je ook waar je jouw ideale klant kunt vinden? Op welke social media zit ze, welke bladen leest ze en wat zijn haar hobby’s?
Mijn ideale klantjes, zijn de mode bewuste mama’s die voor hun zoontje of dochter unieke (spulletjes zullen vinden) –> nog eventjes geheim houden wat het zal worden natuurlijk 😀
Hallo Aylene, fijn dat jij je ideale klant al hebt gevonden. Nu ben ik natuurlijk wel benieuwd wat het gaat worden….hou je me op de hoogte.
Mijn doelgroep is iedereen die een beetje met de nieuwste trends mee wil gaan en graag rekening houdt met het milieu en de arbeidsomstandigheden in de productielanden. Verder maakt man/ vrouw of arm of rijk niks uit, want ik wil namelijk een duurzaam merk op de markt brengen, die net als andere kleding gewoon te betalen is! Nu alleen nog even lastig waar ik mijn spullen ga kopen..
Hallo Iris, eigenlijk willen wij allemaal aan iedereen leveren. Maar om je marketing goed in te kunnen zetten is het echt belangrijk dat jij hier keuzes in gaat maken. Dat betekent natuurlijk niet dat je andere klanten niet wil leveren maar in je communicatie wordt je duidelijker en daardoor trek je meer klanten aan.
Ook wordt het uitvoeren van je marketing makkelijker omdat je dan een duidelijke richtlijn hebt, zoals waar vind ik mijn ideale klant en waar ga ik dan bijv. adverteren.
Een veelgebruikte term in de marketing is: Als je iedereen als klant wil dan heb je geen klanten….. (en ik kan je vertellen dat dit voor ieder bedrijf opgaat).
Mijn ideale klanten zijn de mensen die hun kleding belangrijk genoeg vinden, om door mij te laten repareren/ herstellen.
Hallo Ursula,
Je doelgroep is zo wel erg groot en vaag. Kun je dit nog meer gaan fijn tunen?
Wie is die ideale klant dan? Man/Vrouw, leeftijd, opleidingsniveau, waar woont hij/zij, op welke social media kun je ze vinden enz.
mijn doelgroep is de werkende vrouw van 40/50 jaar.
zij hebben een middelbare/ hogere opleiding en vind zich vaak op facbook en instagram.
Hallo Ursula, zo wordt het al specifieker en krijg je er al een beetje een beeld bij.
Mijn ideale klant is de: Representatieve, Carriere/Zaken vrouw die er Classy, Elegant, Cool
& Sexy uit wil zien. Van s’morgens vroeg tot s’avonds laat. From Desk to Party!
Leeftijdscat: 25+ tot ca. 60 jr./Kleding van hoogwaardige materialen en zeer comfy!
(maar ook de vrouw die representatief gekleed wil gaan)
Miranda, ik hoor graag je opmerking!
Hoi Roos, de leeftijdscategorie van 25+ tot ca. 60 jr is behoorlijk breed. Kun je dit nog meer specificeren? Hoe beter jij je doelgroep hebt toegespitst, hoe beter jij je marketing kunt inzetten. Dit betekent niet dat je niet aan de anderen wil leveren maar je gaat jouw marketing daar op richten.
Miranda,
Allereerst dank voor je reactie… ben nog steeds gefascineerd van je “kunde” in de modewereld.
Wat betreft mijn doelgroep: Eigenlijk wil ik helemaal geen leeftijdscategorie noemen. Beter?
Wij vrouwen hebben de vrijheid om ons “jong en beautiful” te voelen op elke leeftijd.
Essentie van mijn doelgroep is dus: De representatieve zakenvrouw van elke leeftijd!
Doorgaans is de succesvolle zakenvrouw zowel jong als oud…hoewel oudere – wel wat meer aanwezig zijn in zaken, politiek- en media wereld.
Ben je het met mij eens??
Dank en groet Roos
Hoi Roos, wat een lieve reactie!
Voor je doelgroep is de keuze aan jou. En ik begrijp dat iedere vrouw zich jong kan voelen. Toch merk ik wel dat de eisen of wensen voor kleding anders zijn als je 25 bent dan bijv. 50+. Ook in je communicatie kun je hier echt verschil in maken.
Het betekent natuurlijk niet dat als je je richt op een doelgroep van bijv. 25-35 dat je niet levert aan dames buiten deze doelgroep die zich daar ook toe aangesproken voelen.
Maar hoe breder je doelgroep, hoe lastiger het is om deze te bereiken.
Als er gekeken wordt naar de stijl van mijn kledinglijn, dan proberen we vooral jongvolwassenen aan te spreken. Mensen tussen de 12 en 40 jaar die actief zijn op social media zoals Instagram en Facebook zullen de voornaamste doelgroep zijn. Uiteraard houdt dit niet in dat mensen buiten deze leeftijden onze kleren niet kunnen dragen, maar de vermelde doelgroep zal het meeste aangesproken worden. We zullen ons vooral richten op mensen die in de stad wonen, maar ook in de dorpjes daaromheen. En niet te vergeten nemen wij duurzaamheid hoog op, en zullen mensen die duurzaamheid belangrijk vinden zich ook aangetrokken voelen.
Doelgroep;
Modebewuste dames tussen de 25 en de 55 jaar (uit de middenklasse) die zelfzeker en doelbewust door het leven willen gaan.
Zij houden van duurzame en trendy kledij.
Ze werken hard om te kunnen genieten tijdens hun vrije rijd.