Ken je doelgroep

Het was nooit mijn lievelingswerk, je doelgroep bepalen, maar wel zo belangrijk voor je bedrijf. Toch maakte ik me er altijd gemakkelijk vanaf. Totdat ik voor een opleiding dit heel uitgebreid en vanuit een andere insteek moest doen, op zoek gaan naar jóuw ideale klant. Deze benadering werkt net even anders maar had mijn nieuwsgierigheid wel gewekt. Nadat je je ideale klant hebt gevonden, kun je in alles wat je voor de marketing van je bedrijf doet en bij het nemen van beslissingen, helemaal in de huid van jouw droomklant kruipen.

Jouw JIK, je ideale klant

Je hebt in je idee en  je businessplan al aangegeven wat je wilt gaan doen en wat er in jouw doelgroep, concurrentie en markt gebeurt. Maar nu ga je dit heel concreet maken door te gaan kiezen voor jouw JIK, Je Ideale Klant.

Wie is jouw JIK

Wie is jóuw ideale klant? Wie zou jij als klanten willen hebben? Wat zijn hun eigenschappen? Wat zijn hun hobby’s, wat lezen ze? Welke dromen én welke angsten hebben zij? Werk dit helemaal uit tot in de puntjes, maak er een collage of moodboard van en gebruik dit voor al je complete marketing. Als je adverteert, hou dan JIK in gedachten maar ook als je teksten schrijft voor bijvoorbeeld je website of nieuwsbrief en bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Denk bij alles wat je doet aan jouw Suzan of Henk.

Dit kun je echt zover gaan uitsplitsen dat je echt gericht zult kunnen gaan werken. Je kunt jouw JIK ook aan de muur hangen of op je bureau plaatsen, dan wordt je je altijd bewust van de keuzes voor jouw bedrijf en op deze manier wordt je doelgroep bepalen steeds leuker want je gaat bij alles aan je JIK denken.

Jouw JIK helpt je jouw prijs te bepalen

Jouw ideale klant is ook heel belangrijk om de juiste prijs voor je product of dienst te bepalen. Wat wil én kan jouw ideale klant voor jouw product betalen? Past dit bij jouw plan? Zo  niet, dan moet je de opdracht over je ideale klant toch nog een keer opnieuw doen want dan was dit toch niet je meest ideale klant.

Check de video hieronder:

Ik zou het leuk vinden om te horen wie jóuw ideale klant is, dus plaats je reactie hieronder!

Lees hier meer tips over het starten van een eigen kledinglijn!



Wil jij echt een eigen kledinglijn starten? 

Maar heb jij helemaal geen kennis van of ervaring in de kledingindustrie?
En wil jij graag begeleid worden met iemand die kennis heeft én een netwerk?
Check dan onze  online cursus ‘Start je eigen Kledinglijn‘.

Je hoeft het niet alleen te doen én je hoeft het wiel niet uit te vinden.