Pinterest is een van de populairste sociale media platforms ter wereld, met meer dan 450 miljoen maandelijkse gebruikers. Het is ook een geweldig platform om je kledingmerk te promoten en te laten zien wat je te bieden hebt.
Met Pinterest kun je namelijk visueel aantrekkelijke borden maken met je eigen producten, maar ook met andere inspirerende beelden die passen bij jouw stijl en doelgroep. Zo kun je je kledingmerk onder de aandacht brengen van potentiële klanten, je naamsbekendheid vergroten en meer verkeer naar je website of webshop genereren.
En wat geweldig is aan Pinterest, je kunt je Pins koppelen aan de url’s van je website of webshop zodat je ook weer mensen naar jouw website of webshop kunt trekken.
Tips en inspiratie om Pinterest te gebruiken voor jouw kledingmerk.
- Maak een zakelijk account aan.
Met een zakelijk account kun je gebruik maken van extra functies, zoals statistieken, advertenties en rich pins.
Rich pins zijn pins die extra informatie bevatten, zoals prijs, beschikbaarheid en een link naar je website of webshop. Zo maak je het makkelijker voor mensen om je producten te kopen. - Optimaliseer je profiel.
Zorg ervoor dat je profiel duidelijk laat zien wie je bent en wat je doet.
Gebruik een herkenbare profielfoto, een pakkende naam en een beschrijving met relevante zoekwoorden.
Voeg ook een link toe naar je website of webshop en verifieer deze. - Maak borden die passen bij jouw kledingmerk.
Je kunt verschillende borden maken om je producten te categoriseren, bijvoorbeeld op seizoen, stijl, kleur of thema. Je kunt ook borden maken met andere inspirerende beelden die passen bij jouw kledingmerk, zoals trends, outfits, accessoires of lifestyle. Zorg ervoor dat je borden aantrekkelijke titels en beschrijvingen hebben met relevante zoekwoorden. - Pin regelmatig en consistent.
Om zichtbaar te blijven op Pinterest, is het belangrijk dat je regelmatig en consistent pint.
Probeer elke dag minstens 10 pins te plaatsen, waarvan de helft van je eigen producten en de helft van andere bronnen. Pin op verschillende tijdstippen gedurende de dag om verschillende doelgroepen te bereiken. - Zorg voor interactie.
Pinterest is een sociaal platform, maar wel anders dan bijvoorbeeld Facebook en Instagram.
Er is minder interactie in de zin van reageren op elkaars berichten. Maar volg bijvoorbeeld ook andere relevante accounts in jouw niche en repin hun pins als ze passen bij jouw kledingmerk.
Zo bouw je een relatie op met je publiek en vergroot je je bereik.
Wil jij gaan starten met jouw kledingmerk?
Schrijf je dan in voor onze online cursus Start je eigen kledinglijn! In deze cursus leer je alles wat je moet weten om succesvol te worden in de mode-industrie, van het ontwerpen van je collectie tot het verkopen van je producten.