Exporteren, wat komt erbij kijken?

Je zaken gaan goed en je kledingmerk groeit flink in Nederland. Je zou graag eens buiten de grenzen willen gaan kijken om je producten te verkopen. Exporteren is niet iets wat je ‘er even zo bij doet’. Om succesvol te gaan exporteren heb je echt een exportplan nodig en een goede voorbereiding en dit kost tijd en kan zelfs 2 a 3 jaar duren voordat je product voor het eerst daadwerkelijk de grens overgaat. Je hebt te maken met verschillende wetgeving en culturen.

Stel je zelf vragen als: Waarom wil ik zo graag gaan exporteren? Aan wie wil ik gaan leveren en wie zijn mijn concurrenten daar? Ga ik het zelf exporteren of doe ik dit via bijv. een handelsagent? Hoe ga ik het transport van mijn kleding regelen en hoe werkt dat dan met verzekeringen?

Elk jaar zijn er honderden ondernemers die beginnen met exportplannen maar helaas sneuvelen er veel ondernemers omdat zij de markt en het land niet voldoende hebben verkend. Een uitgebreid vooronderzoek is dus echt onmisbaar. Een SWOT-analyse zoals in tip 6 kan je daarbij helpen zodat je alles goed op een rijtje kunt zetten.

Wat zijn de belangrijkste exportlanden voor kleding?

Een derde van de kledingexport gaat naar Duitsland, dat daarmee de belangrijkste afnemer is. Andere belangrijke exportlanden voor kleding zijn België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Deze vijf landen zijn samen goed voor driekwart van alle kledingexport.

Hoe ga je een exportplan maken?

Allereerst ga je een intern onderzoek doen en ga je de sterke en zwakke punten van je bedrijf inventariseren om te zien of je er wel klaar voor bent. Dan ga je een marktonderzoek doen en kijken welke landen voor jouw product geschikt zijn. Heb je een keuze gemaakt dan volgt een marktonderzoek om het potentiële exportland te kunnen beoordelen. Denk hierbij aan omvang van de bevolking, invoertarieven, stabiliteit van het land maar ook van de lokale munt, infrastructuur en politieke situatie.

Ook de juridische kant van exporteren is heel belangrijk. Voor ieder land gelden er andere wetten en regels en voordat je gaat exporteren moet je daarvan goed op de hoogte zijn. Dit kan zijn op gebied van invoer of bijv. de etikettering. Wil je weten welke regels er voor jouw exportland gelden? De Rijksdienst voor ondernemend Nederland kan je hierbij helpen. Maar denk ook aan afspraken met handelsagenten of distributeurs die goed moeten worden vastgelegd. En aan je algemene voorwaarden, die je ook in de taal van de afnemer moet laten opstellen zodat ze duidelijk zijn en later niet ongeldig kunnen worden verklaart.

Hoe ga je de financiering regelen? Het onderzoeken en aanboren van een nieuwe markt kost geld. Kun je dit zelf bekostigen zonder dat het van je werkkapitaal voor de Nederlandse markt afgaat? Je kunt ook je bank om hulp vragen of kijken of je in aanmerking komt voor subsidie, zoals bijvoorbeeld voor zaken doen in de opkomende markten. Ook hiervoor kun je bij de RVO terecht.

Een belangrijke schakel in de export is de logistiek. Het gaat niet alleen om het transport maar ook de douane documenten, vrachtpapieren, verzekeringen, service en retouren. En ga je dit zelf regelen of zoek je een importeur of handelsagent die jou veel uit handen neemt. Onderzoek ook of het transportbedrijf veel ervaring heeft in jouw exportland, zo kan het voorkomen dat een bedrijf wat groot is in Europa op de Amerikaanse markt een kleine speler is waardoor je transport duurder kan zijn maar ook langer onderweg is. Vaak wordt er gebruik gemaakt van de incoterms.

Wat zijn de incoterms?

De incoterms leggen de rol van de koper en verkoper vast bij een internationale transactie. Wie moet wat doen en wanneer? In een contract worden de verplichtingen van koper en verkoper vastgelegd maar ook wie de verzekeringen, vergunningen, transport en formaliteiten regelt en wie daarvoor verantwoordelijk is. Ook vind je hierin het punt waarop kosten en risico overgaan van de verkoper naar de koper.

Hoe zit het met de douane?

Binnen de EU is exporteren de laatste jaren een stuk gemakkelijker geworden omdat douanecontrole en invoerrechten zijn afgeschaft. Maar als je gaat exporteren buiten de EU, krijg je hier toch mee te maken. Lever je goederen buiten de EU levert, dan moet je hier digitaal aangifte van doen. Dit kun je het beste overlaten aan
een ervaren douane-expediteur.

Hoe zit het met btw en export van goederen?

Bij het exporteren van goederen hoef je geen BTW af te dragen. Je kunt dus belastingvrij goederen verhandelen. Er zijn echter een aantal uitzonderingen en administratieve regels. Om geen btw te hoeven betalen, moet je wel kunnen bewijzen dat de goederen zijn uitgevoerd. Komt je klant het product ophalen? Dan mag je alleen nul procent btw berekenen als je kan aantonen dat de goederen de EU hebben verlaten.

Als je goederen levert aan een ondernemer binnen de EU, dan spreken we niet van export maar van Intracommunautaire Leveringen (ICL). Je kunt alleen goederen met nul procent btw aan landen binnen de Europese Unie (EU) leveren wanneer zowel jijzelf als de ontvanger van de goederen een btw-identificatienummer hebben. Je moet dus allebei btw-plichtig zijn en beide btw-nummers moeten op de factuur worden vermeld. Ga voordat je goederen aan iemand binnen de EU levert na of het btw-nummer klopt. De Belastingdienst kan je daarbij helpen.

Lever je goederen binnen de EU aan particulieren? Dan breng je de Nederlandse btw in rekening.

Lever je goederen en diensten aan ondernemers in niet-EU landen, dan zijn die over het algemeen daar belast. De Belastingdienst heeft een handige tool om te bepalen de kleding Nederland of in het andere land belast is en wat je in die specifieke situatie moet doen.

Ik hoop dat nu wel duidelijk is dat exporteren niet iets is wat je er zomaar even ‘bij’ gaat doen. Zet een goed exportplan op, zoek hulp bij instanties zoals de Kamer van Koophandel en Belastingdienst en professionals zodat jij jouw internationale plannen tot een succes kunt maken.

Kijk ook eens naar subsidie via het RVO.