Inmiddels is het alweer bijna 26 jaar geleden dat ik mijn eigen sportkleding label, PIXIE, begon. Maar ik weet nog als de dag van gisteren dat het de eerste jaren zeker niet mee viel. Vooral om dat het toen ook nog eens de ’tijd vóór internet’ was, even googlen was er toen gewoon nog niet bij. Overigens ben ik wel een beetje vergeten hoe wij vroeger dan alles deden zonder die handige zoekmachines, ik weet nog wel dat de Gouden Gids toen heilig was.
Maar ook in dit digitale tijdperk merk ik nog steeds dat in de behoorlijk gesloten fashion business de informatie niet zomaar op het web te vinden is. Google is normaal mijn beste vriend maar niet als ik op zoek moet gaan naar leveranciers, groothandels of confectie ateliers. De eerste jaren heb ik alles zelf moeten uitvogelen en dat zou ik zeker anders hebben gedaan, als ik het over kon doen.
Deze 6 dingen had ik echt graag eerder willen weten:
- Een goed idee alleen is niet goed genoeg.
Om een goed idee tot een succes te maken heb je ook een goed plan nodig. Steek daarom vooraf echt veel tijd in onderzoek naar je doelgroep, ideale klant en concurrentie. Dit zal mede bepalend zijn voor het segment en de prijsklasse waar je in wilt gaan starten. - Waar vind je goede leveranciers
Dit is echt het meest lastige als je zelf gaat beginnen. Er is geen standaard lijstje waar je uit kunt kiezen en als je naar een concurrent belt dan geven zij je echt niet zomaar even de adressen van hun leveranciers. Logisch want daar hebben zij ook jaren over gedaan om goede contacten op te bouwen. Het geheim van de smid, zeg maar. Het vinden van leveranciers zal je nog wel lukken met behulp van Google, al hoewel dat voor de kledingindustrie nog steeds niet meevalt maar een goede leverancier, dat is echt wel even wat anders. Hoe ga je met je leveranciers om, hoe zorg je ervoor dat ze je serieus nemen en fijn kunt samenwerken? Dit is iets waar ik echt heel graag in geholpen had willen worden in die beginjaren. - De impact van een kledingmerk
Bij een kledingmerk komt echt zoveel kijken, als ik dat vooraf had geweten dan had ik me eerst meer verdiept in de commerciële en marketing kant van dit vak. Ik heb alles nu door vallen en opstaan geleerd en uiteindelijk is het goed gekomen maar het runnen van een kledingmerk heeft echt een hele grote impact op je leven. Mijn vader was ondernemer dus ik wist wel een beetje wat ik kon verwachten maar dat dit zoveel impact zou hebben dat had ik vooraf niet verwacht. - Just do it!
Dit klinkt simpel maar juist het uitvoeren, dus gewoon gaan doen, blijkt vaak het struikelblok bij nieuwe ondernemers. Je zult zeker tegenslagen gaan tegenkomen en het zal absoluut niet altijd gemakkelijk zijn. Als jij ervoor zorgt dat je iets doet waar je je passie in kwijt kunt en veel plezier in hebt, dan hou je het langer vol en is het minder erg om tijd erin te steken. Iedere keer weer! - Perfect is niet altijd beter.
Op gebied van websites en webshops zie je steeds weer nieuwe en mooiere layouts en trends verschijnen. Toch heb ik inmiddels geleerd dat mooi niet altijd beter is. Mijn neiging om alles zo perfect mogelijk te willen maken heb ik dus echt af moeten leren. Mooi en goed converteren gaan nu eenmaal niet altijd hand in hand. - Je kan het niet alleen.
Om echt succesvol te zijn, heb je altijd iemand nodig waar je zo nu en dan mee kunt sparren en je klankbord wilt zijn. Iedere succesvolle ondernemer, ook buiten de mode branche, heeft een dreamteam van mensen om hem heen en dan niet alleen medewerkers maar ook goede adviseurs of coaches. Durf hulp te vragen! ( volg onze online training 🙂 ). - Ga vaker naar buiten.
Blijf niet altijd ín je bedrijf zitten, zeker niet als je tegen een probleem aanloopt of het gewoon even niet meer ziet zitten. Neem even afstand, maak een wandeling of ga de stad in en winkels bekijken. Inspiratie krijg je niet achter je laptop of naaimachine maar juist op de momenten dat je het niet verwacht. Schrijf ze op in je mobiele telefoon of spreek wat voor jezelf in zodat je het later als je weer op de zaak bent altijd weer terug kunt kijken of luisteren. - Je bent zo goed als je laatste collectie
In de modewereld gaat het gezegde, je bent zo goed als je laatste collectie en dat betekent dus iedere nieuwe collectie er weer helemaal voor gaan. Dit geeft altijd druk, vooral omdat je soms ook met meerdere collecties tegelijk aan het werk bent. Het blijft hard werken, zelfs als je even succesvol bent geweest.
Oeps, het zijn er hierboven alweer 8 geworden en eigenlijk zijn er wel honderden dingen die ik graag eerder had willen weten, maar dan kan ik dit hele blog wel volschrijven. Dat geldt natuurlijk voor alles wat je gaat ondernemen, het zou makkelijk zijn als je alles vooraf al wist. Maar deze tip wil ik je toch graag nog meegeven, zie het maar als een bonustip!
- Blijf investeren in je bedrijf én in jezelf!
De eerste jaren heb ik vooral hard gewerkt om mijn bedrijf op te zetten en alle investeringen waren voor mijn atelier. Betere machines, andere technieken, een cad/cam systeem zodat de productie steeds beter en geautomatiseerd verliep. Later ben ik pas in mezelf gaan investeren door allerlei cursussen en opleidingen gaan volgen op gebied van ondernemerschap, mindset en online ondernemen. Toch is de investering in jezelf, de beste investering die je kunt doen, dit neem je namelijk jaar na jaar weer mee. Achteraf had ik dit veel eerder moeten doen maar ja, dat is altijd achteraf.
Wil jij echt een eigen kledinglijn starten?
Maar heb jij helemaal geen kennis van of ervaring in de kledingindustrie?
En wil jij graag begeleid worden met iemand die kennis heeft én een netwerk?
Check dan onze online cursus ‘Start je eigen Kledinglijn‘.
Je hoeft het niet alleen te doen én je hoeft het wiel niet uit te vinden.