Eigen kledinglijn

Vanmorgen sprak ik weer een onderneemster die afgelopen jaar was gestart met een eigen kledinglijn. Ze had haar roer omgegooid, haar baan opgezegd en de sprong gewaagd.
De collectie kwam een jaar later dan gepland door problemen met tussenpersonen en productiebedrijven waarbij zelfs een rechter aan te pas moest komen.
De geplande aantallen moesten worden opgehoogd om de minimum aantallen in het buitenland te kunnen behalen en dat gaf behoorlijk wat stress in het budget. Het kon niet anders want de tijd ging dringen en de deadline kwam eraan.

De lancering van de kledinglijn

En toen was hij er eindelijk……
Begin september ging de collectie in de nieuwe webshop online!!
Niet met een grote lancering zoals ze eigenlijk had gedroomd maar stilletjes.
Maar toch, hij was online.
En toen bleef het stil …..
Het plan was om deze damesmode in haar eigen webshop te verkopen, maar er komen geen bezoekers in de webshop dus laat staan kopers. Wat een tegenvaller.

Inmiddels waren er 6 weken voorbij en maar een paar stuks waren er verkocht. En dan eigenlijk voornamelijk aan vrienden, familie en kennissen.
Er lagen maar liefst 2000 stuks in het magazijn en daar werd ze niet vrolijk van. Sterker nog inmiddels moet de volgende collectie worden gemaakt. Maar hoe kon ze dat in hemelsnaam gaan financieren. Misschien, dacht ze, moeten we dan maar aan de retail gaan leveren. De eerste afspraken stonden gepland.

Investering vooraf in kennis

Tijdens het surfen op het web naar een oplossing voor haar problemen komt ze op de website Start je eigen Kledinglijn en maakt een afspraak met mij. Kan het vandaag nog, want morgen ga ik naar een detaillist toe en daar heb ik wat vragen over. Ik maakte voor haar een gaatje vrij dus het lukte.

In een online gesprek vertelde ze haar verhaal en wat vond ik het jammer dat ze niet vóórdat ze begon bij mij had aangeklopt. De kosten van mijn online cursus die haar zoveel ellende, tijd én geld had kunnen besparen, waren maar een fractie van de kosten van haar voorraad die misschien wel nooit verkocht wordt. Of zelfs alleen maar een coachgesprek zou al een goede investering zijn geweest. Maar goed, je draait dit niet meer terug en er moest nu iets gebeuren. Leveren aan de retail zou lastig worden omdat er te weinig marge tussen zou zitten. Het enige wat erop zit is creatief zijn, flink van je laten horen en zorgen dat klanten jouw webshop gaan vinden. Marketing dus…… en eigenlijk had er vooraf al een goed strategie plan moeten zijn.

Voor het nieuwe seizoen weet ik voor haar een goed adres in Nederland waar kleine oplages gemaakt kunnen worden. Wel tegen een hogere kostprijs, maar dat beetje win je echt weer terug omdat je minder in je magazijn over houdt. Én op deze manier kán ze nog een nieuwe kleine collectie opzetten. Met de minimale afnames van 100 stuks per model in het buitenland was het voor haar anders einde verhaal geweest.

Balen gewoon

Dit soort gesprekken voer ik helaas (steeds) vaker en daar baal ik van want dat zou echt niet nodig zijn. Als de startende ondernemers zich ook goed zouden laten voorlichten.
Er is steeds minder kennis over de kledingindustrie en juist starters die uit een compleet andere bedrijfstak komen, dromen van een eigen kledingmerk. En het is ook supergaaf om iets wat je zelf ontworpen hebt, tot een echt kledingstuk te laten komen. Ik weet hoe geweldig het voelt.

Mijn advies, spaar nog even door tot je iemand kan inhuren met kennis van zaken die jou de kneepjes van het vak kan leren. Ook het opzetten van een kledinglijn is echt een vak apart en het geeft helemaal niet als je daar niet in thuis bent. Maar zorg wel dat je de expertise vindt, die je nodig hebt. Je begint toch ook geen garagebedrijf als je nog nooit aan een auto gesleuteld hebt.
Een onverkoopbare collectie heeft naast het missen van het seizoen grote gevolgen op je volgende collecties maar ook op je zelfvertrouwen. Een goede basis geeft je rust en vertrouwen zodat je meteen goed van start kunt gaan.

Online cursus Start je eigen kledinglijn

En dáárom ben ik begonnen met de online cursus Start je eigen kledinglijn, zodat jíj niet met 2000 jurken blijft zitten. Ik deel mijn 3 jaar mode-academie, diverse andere cursussen en 25 jaar ervaring in de kledingbranche met jou. Zodat jij niet in al die valkuilen stapt, waar ik zelf ook flink leergeld door heb moeten betalen. En jij gewoon verder kan gaan met ontwerpen, verkopen en het uitrollen van jouw droom.

Investeren in jezelf is de beste investering die je kunt doen!