Kleding retourneren
Als je kleding verkoopt via je webshop dan krijg je, helaas, ook te maken met klanten die kleding retourneren.
Kleding retouren zijn vaak een groot probleem voor webshop eigenaren.
En niet alleen voor de webshop eigenaren….
Wat de impact is van die retouren kun je in de video hieronder van de NOS zien.
Maar ook als je geen webshopeigenaar bent is dit echt een eyeopener wat de impact betreft van retouren.
Die is namelijk mega…..
En ook voor jou, als webshop eigenaar.
Denk aan de extra retour/vracht kosten.
Denk aan de verwerking van retouren, soms zonder verpakking of labels en daardoor lastig opnieuw te verkopen.
Denk aan je voorraadbeheer.
Denk aan de administratieve verwerking.
En alles bij elkaar een irritatiebron voor jou én voor je klant.
Kleding retouren voorkomen
Voor PIXIE heb ik altijd geprobeerd om zo weinig mogelijk retouren te hebben.
Wij produceerden op bestelling en het is niet echt motiverend als je producten maakt die
zomaar retour worden gestuurd. Maar hoe kun je dit dan voorkomen?
Als eerste moet je dan dus zorgen dat je klant ontvangt wat hij verwacht.
Daar kun je zelf al best wel wat aan doen zoals:
Goede kwaliteit, juiste productomschrijving, goede productfoto’s, goede en juiste pasvorm
en veel juiste informatie vooraf op je website.
Als ik zag dat een bestelling in meerdere maten werd geplaatst dan nam ik even contact op met de klant. Ik legde uit dat wij het speciaal maken en probeerde samen met de klant de juiste maat te bepalen.
Zodat we dus in eerste instantie 1 maat opstuurden. Was die goed, dan waren we allebei blij. En zo niet, wat maar weinig voorkwam,
dan stuurden we alsnog de andere op met retourkosten en nieuwe verzending voor onze rekening. Altijd nog goedkoper dan een nieuw product ongebruikt retour nemen.
Dat was voor mij gemakkelijk omdat ik zelf mijn patronen maakte dus ook precies wist hoe de pasvorm was. En ik heb me er ook jarenlang in verdiept, juist om meer tevreden klanten te hebben én minder retouren.
Nu hadden wij het wel gemakkelijker omdat we veel kleding op bestelling maakten waardoor niet alles retour gestuurd kon worden. Dat was echt specifiek maatwerk.
Maar ook voor standaard producten probeerden wij er dus zoveel mogelijk aan te doen om retouren te voorkomen. De kosten daarvan hadden namelijk ook een behoorlijke impact op onze winst.
Dat wordt door veel ondernemers onderschat maar daar loop je echt op leeg.
Bekijk deze video eens en denk eens na over het Retour Rumoer in jouw bedrijf of met betrekking tot jouw koopgedrag.