Ken je concurrentie
Als je bezig bent geweest met je marktonderzoek voor je businessplan dan kom je ook je concurrentie tegen. Van je concurrenten kun je zoveel leren dat het echt waard is om ze vooraf eens goed te bestuderen. Juist nu jij nog helemaal aan het begin staat, kun je hier je voordeel mee doen. Door een grondige analyse van je tegenstanders kun je ontdekken hoe jij het beter kan doen of juist helemaal anders.
Je concurrentie door de ogen van je ideale klant
Allereerst moet je dus gaan uitzoeken wie werkelijk jouw concurrenten zijn en daarvoor maak je dus weer gebruik van jouw JIK uit de vorige tip. Je gaat op zoek naar je concurrentie door de ogen van je JIK. Wat doen ze goed of juist helemaal niet. Hoe zou jij dat beter kunnen doen. Door op zoek te gaan naar je tegenstanders kun je meer te weten te komen over de markt maar je kunt dit ook gebruiken voor de zoektocht naar jouw USP’s, your unique selling points. Verkopen zij via dezelfde kanalen als waar jij je producten wil gaan verkopen, zitten ze in dezelfde prijsklasse en hoe ziet hun ‘branding’ eruit?
Maak gebruik van Social Media
Zeker tegenwoordig kun je met behulp van social media zoals Facebook, Pinterest, Youtube en Instagram je concurrentie op de voet te volgen. Je kunt zo prima zien hoe zij zich neerzetten op de markt en welke marketing strategie ze gebruiken. Waar zijn ze te vinden? Dat geeft je dan de keuze om het ook zo te doen of juist helemaal anders en je zo te onderscheiden.
Denk eens heel anders, denk ‘out of the box’
En misschien zijn je concurrenten wel helemaal niet kledingmerken in dezelfde branche maar wel de concurrenten waar jouw ideale klant zijn geld aan kan uitgeven in plaats van aan jou……
Wil jij echt een eigen kledinglijn starten?
Maar heb jij helemaal geen kennis van of ervaring in de kledingindustrie?
En wil jij graag begeleid worden met iemand die kennis heeft én een netwerk?
Check dan onze online cursus ‘Start je eigen Kledinglijn‘.
Je hoeft het niet alleen te doen én je hoeft het wiel niet uit te vinden.