Ervaringen in het starten van een eigen kledinglijn

Ik ben met de cursus Start je eigen kledinglijn begonnen.
Omdat ik graag startende mode ondernemers wil helpen om succesvol een kledinglijn op te zetten.
Ik weet hoe het is om zelf een kledingmerk te beginnen.
En zag dat starters vaak in dezelfde valkuilen stapten.
Valkuilen die vaak het einde van hun droom betekenden.
Zonde, want dat zou niet nodig hoeven zijn.
Als deze starters maar wat meer kennis van de kleding industrie hadden gehad.

Kennis over de kleding industrie

Veel kennis kun je vinden via de zoekgigant Google.
Nu ben ik zelf een fanatieke Google-aar, (bestaat dat woord eigenlijk wel).
Maar als je zoekt op termen zoals kleding producent of atelier dan vind je niet veel.
De kleding industrie is namelijk behoorlijk gesloten.
Zeker als je eigenlijk niet weet waar je op moet zoeken.
Het is daarom lastig om vooraf kennis te vinden online.
Maar de meeste mensen die dromen van een eigen kledingmerk komen niet uit deze branche.
Vaak hebben ze al een baan en een gezinsleven.
Maar toch kriebelt er iets en willen ze hun droom gaan waarmaken.
Maar een 3 jaarlijkse fashion opleiding volgen is niet voor iedereen weggelegd.
En dekt vaak ook de lading niet omdat die vanuit een opleiding wordt gegeven.
Dat is helaas toch heel anders dan de praktijk.

Ervaring vanaf de werkvloer

Mijn cursus Start je eigen kledinglijn is echt geschreven vanaf de werkvloer.
Door mijn eigen ervaringen en mijn eigen productie atelier weet ik hoe je een kledinglijn opzet.
Wat er allemaal bij komt kijken én waar je op moet letten.
Want sommige kleine foutjes kunnen hele grote, dure gevolgen hebben.
Dat heb ik allemaal verwerkt in de cursus, als een handig stappenplan.
Zodat mijn cursisten wél meteen goed van start gaan.
Zonder dat ze veel tijd en geld verliezen aan onnodige fouten.

De eerste lanceringen

Inmiddels zijn de eerste kledinglijnen van cursisten gelanceerd én verkocht.
Iedereen loopt zijn eigen pad.
Bij de een gaat het sneller dan bij de ander.
Soms gebeurt het naast een fulltime baan, soms parttime.
De een wil verkopen via winkels, de ander via een agentschap.
En weer een ander verkoopt via een eigen webshop.
Maar iedereen doet het op de manier die bij haar past.

De meeste kledinglijnen worden geproduceerd in Nederland, sommige in Europa.
Maar allemaal worden ze gemaakt door bedrijven die kwaliteitsproducten maken.
En is er goed over nagedacht.
Hebben ze een mooi verhaal.
Zonder dat het als massa product op de markt wordt gestort.
En daar ben ik dan ook mega trots op!

En dit vertelden ze over onze cursus:

Ingrid Halfwerk startte YOY’D Activewear en is dat nu op haar eigen tempo aan het uitrollen.
Ze vertelt hierover op haar website en instagram account.
Superleuk om haar te volgen in dit spannende avontuur.

Voor iemand zoals ik, die totaal geen ervaring in de modebranche heeft, was het erg zinvol en leerzaam. Ik begon elke keer met plezier weer aan een nieuw hoofdstuk. Daarnaast heb ik zelf ook vaak verder gezocht op internet en ander materiaal gelezen/bekeken voor verdere verrijking. Maar nu wist ik waarop ik moest zoeken.
Het heeft me geholpen zelfvertrouwen te geven en ik ben nu verdere stappen aan het zetten in dit spannende avontuur.”

Ook Simone Rojer startte dit jaar haar kledingmerk Voeux én haar webshop ‘Nothing but labels na het volgen van onze cursus. En had dit erover te vertellen:

“Ik heb heel veel gehad aan de cursus, want ik wist echt helemaal niets van de hele branche voordat ik begon. Ik wist niet eens waar ik moest beginnen, dus de cursus heeft mij daar zeker bij geholpen. De kledingindustrie is wat dat betreft ook zeer gesloten vind ik, en door jouw cursus krijg je een hele hoop informatie zodat je stapsgewijs aan de slag kunt. Het is ook fijn dat je het op je eigen tempo kunt doen. Nu ben ik gestart en echt dankbaar dat ik mezelf dit heb gegund. En wat wist ik eigenlijk weinig hiervan af, zonder cursus had het me niet gelukt. Geen moment spijt van gehad.”

En dit vertelde Robine de Louw-Rademakers over onze cursus:
(Haar samples zijn binnen en wachten om geproduceerd te worden).

“Ik vond het meest lastig om vooraf ‘ een plan van aanpak’  op te stellen. Er komt zoveel op je af als je begint. Waar moet je nou als eerste mee beginnen, wat komt er allemaal bij kijken, waar moet je rekening mee houden etcetc. De cursus is/was mijn leidraad in het opzetten van de kledinglijn aangezien deze bestaat uit logische hapklare hoofdstukken voorzien van de nodige theorie en praktische tips.

Daarnaast voorziet het mij van de nodige achtergrond informatie per onderwerp waardoor ik nu nog steeds regelmatig teruggrijp naar de map met uitgeprinte hoofdstukken.
Heel fijn vind ik het ook dat je je persoonlijke ervaringen hebt gedeeld en je er op een aantal punten ook heel eerlijk over uit hebt uitgesproken ter lering voor anderen. Daarnaast waardeer ik ook heel erg het persoonlijke contact.

Naast bovenstaande punten heeft de cursus mij ook geholpen om een ‘volwaardige’ gesprekspartner te zijn: juist door de vergaarde achtergrond informatie en overige tips & tricks was ik altijd goed voorbereid als ik een gesprek had met andere partijen. Dat viel anderen ook op! 

Zonder de cursus had ik niet hetzelfde resultaat gehad. 
Dan was ik veel meer zoekende geweest en toch ook minder bewust geweest van alle ‘valkuilen’.
Ik geef deze cursus als cijfer een 9,5 van de 10!!”

Maar ook voor bestaande modelabels is deze cursus zeker weten geschikt.
Dit vertelt Nadia van Luijk die al langer haar label ‘La Barbe Bleue’ op de markt had:

“Ik heb de cursus gevolgd voor mijn label LA BARBE BLEUE (hand painted designs op T-shirts & sweaters).
Ik had het concept van mijn label al gevormd en had ook al opdrachten en verkopen. Toch wilde ik graag deze cursus volgen omdat ik vanuit mijn kunstenaarsachtergrond meer wilde weten over de ‘behind the scenes’ van de modewereld en mijn label verder wilde ontwikkelen op marketinggebied. 

De cursus heeft een goede opbouw, is helder en geeft je praktische achtergrondinfo om je label vanaf het begin op te zetten of om je bestaande label professioneler te maken. Vooral de coachingsgesprekken zijn fijn om specifieke vragen te stellen en tools te krijgen die je meteen in de praktijk kunt toepassen.

Ik zou deze cursus zeker aanbevelen voor zowel startende modeondernemers als labels die al een paar stappen gemaakt hebben!”

Dit zijn een paar reacties op de cursus en daar ben ik echt super trots op!
Ik weet hoe waardevol deze cursus is, maar hoe geweldig is het dat ook de cursisten het zo zelf ook ervaren.
Een 9,5 uit 10!
Daar doe ik het voor!
Ik ga kijken hoe ik er een 10 van kan maken.
En mag ik jou dan begeleiden bij het opstarten van jóuw kledingmerk?